Monday, April 4, 2011

1 st try cup cakes

Cup Cakes

Hari ni teringin sekali nak cube resepi yang belajar hari tu iaitu buat cupcakes padang bola..Memang seronok menjadi you.... Aku gune acuan nozzle 133. Nozzle ni mengikut saiz ade yg besar dan ade yang kecik .Kalau nak kecik gune 133 dan kalau yang besar gune 233 sebenarnye kalau yang kecik lagi cantik sebenarnye.Cume cup cake ni ade masaalah sikit sbb adunan yang dibubuh tidak menutupi sepenuhnye cawan ni tetepi sebaliknye 1/4 lagi yang tak penuh, jadi utk mengatasi masalahnye aku terpaksa bubuh toppingnye banyak untuk menutupi sampai keatas.Nanti aku tunjuk gambarnye.



Ha....tengok kawan2 sikit sangat aku bubuh jadik tak naik sampai keatas, next time kenalah bubuh kebih sikit.Resepi kek sangat sedap sbb menggunekan badam kisar dalam adunan.Apalagi layan resepinye......


Almond Cup Cakes

Sumber: Sendiri
250 gm butter
220 gm gula caster
5 biji telur
1 sdt essen vanilla
2 sdb susu cair
30 gm badam serbuk
230 gm tepung naik sendiri

Carenye
1.Mesin butter dgn guka hingga kembang ,masukkan telur mesin lagi
2.masukkan essen vanilla dan susu cair
3.Masukkan tepung dan badam serbuk .Gaul sebati.
4.Tuang dalam cupcake dan bakar 10-15 min pada suhu 180 C

Butter Cream
500 gm shortening
500 krimwell
250 gm butter
500 gm gula icing
* Sukatan diatas aku buat separuh sahaja

Carenye
Mesin sekejap speed slow 1 minit ,tukar speed laju 10 minit

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...