Thursday, April 28, 2011

Sambal Udang Lemak Petai


Dah lame aku tak update blog aku ni .asyik kebelakangan ni asyik sibuk memanjang dengan kerja dan persediaan untuk pindah rumah .Untuk pengetahuan semua blogger ,aku akan berpindah ........bukan pindah blog.....pindah rumah sewa balakang rumah sementara rumah aku siap kerana nak buat renovation rumah.Jadi sebulan dua ni blog aku ni nampaknye tak berupdatelah ya .harap teman bloger yang lain jangan lupe ye.. ,Renovation yang aku nak buat bukan nye besar hanya depan dan belakang aje.

Masakan yang aku nak kongsi hari ni ialah masakan biase aje tapi arwah mak aku mmg masak sambal bubuh yang ni .So kita layan resepinye.......

Bahan:

Udang sederhana
Minyak masak secukupnya
Bawang besar, dihiris cantek-cantek
gula dan garam secukup rasa
Semangkuk santan(yang spesial)

Bahan kisar:

5 biji bawang kecil
4 biji bawang puteh
belacan 2 sudu atau secukupnya(tak letak)
4 sudu cili giling
1 papan petai

Cara memasak:

Kisar semua bahan kisar tadi.
Panaskan kuali. Masukkan minyak masak dan tumis bahan kisar tadi sehingga naik bau. Api sederhana ok.
Masukkan sekali hirisan bawang besar. Jangan lupa garam dan gula secukup rasa.
Bila bawang dah nampak layu sedikit masukkan udang kedalam kuali. Kacau-kacau udang dalam kuali.Masukkan petai.
Kacau sehingga kuah pekat dan pecah minyak, sambal udang anda telah siap.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...