Thursday, March 31, 2011

Rindunye............

Ya allah.......Salam .Ape khabar semuanye?..seronok tak terkate ri ni dpt aku berblog kembali setelah sepeninggalan beberapa minggu tak menulis. Rase rindu sangat2 .Sebenarnye bukan ape bukan merajuk tapi ade masalah2 tertentu yang tak dpt nak dielakkan.Alahamdulillah sekarang dah settle aku boleh sambung memasak dan bolehlah syer resepi-resepi seterusnye. Tkasih my hubby ... kerne memahami keinginan dan kesukaan ku.Sepanjang beberape minggu tak menulis ni rasenye boring sangat 2 tak tahu nak cakap macam mane ,rase tak berkembang otak aku ni ,dade aku pulak rase macam nak meletop ala2 macam bom atom tu.......

Aku berharap selepas ni bolehlah takade masalah yang datang........semoge tuhan permudahkan segalenye .....aminnnnnnnnnnnnn.

Semasa cuti sekolah baru2 9.3.11aku telah pulang kekampung di Trengganu menghadiri perkahwinan anak sedara suamiku.Perkahwinan yang dipanggil "Sambut Menantu" sbb sebelah aku adalah pihak lelaki jadinye kenduri tu kononnye menyambut menantu yang datang kerumah. Kendurinye diadekan secare kecilan ssehaje. Nanti bolehlah lihat makanan yang disediakan dan pengantinye ok......

Inilah pengantinnyee...

Yang ini pulak juadah yang disediakan secare bergotong-royong oleh orang kampung.Yang paling sedap menunye adelah "gulai daging"

Ini disertakan resepi yang aku dapat tapi rempahnye mmg kene beli di Trengganu kalau di KL ni mmg tak ade maaf ye....Kalau berminat boleh lah order dengan saye.....ha...ha buat jual la pulak .

Resepinye

Sumber- sendiri

1 kilo daging
10 biji Bawang kecil -dimesin
5 biji bawang putih-dimesin
Lengkuas-dimesin
Halia-dimesin
3 sudu rempah gulai
2 sudu pes cili
gula nisan/kabung
kerisik
* Semua bahan diatas disatukan sekali dalam mangkuk
2 kiub ayam
1 kilo santan

Bahan tumis:
kulit kayu manis
buah pelaga
bunga lawang
bawang merah -dihiris
bawang putih -dihiris

Cara-caranye
1.Tumiskan bahan tumis sampai wangi
2.Tumiskan pulak bahan yang yang disatukan dalam mangkuk tadi .Goreng sampai wangi dan masukkan daging dan masak sehingga separuh empuk .Sebenarnye masak dengan api yang slow lagi sedap sebab daging dengan kuah tu lebih mesra.
3.Masukkan santan ,kiub ayam dan bahan perase,masak sampai pecah minyak.Selalunye kalau aku masak 11/2 jam lamenye.barulah kik....


Ini pulak juadah lain-lain

Yang diatas ni adelah ikan masin goreng,acar timun dan kerabu taugeh

Ini masak lemak labu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...