Tuesday, March 15, 2011

my hubby balik dari memancing

Assalamualikum,ape khabar semua walaupun blog aku ni masih dan belum dikenali aku akan cuba memberi yang terkini supaya yang datang singgah akan rase seronok dgn blog aku ni.Blog aku ni biase aje baru nak berjinak2 dalam IT.Dah lame aku tak update sbb my hubby mula dari jumaat sampai isnin pegi memancing dekat Perlis sane nun.Tulah .....kalau dilarang nanti takut die kecik hati sabarlah.....Yang seronok bila balik bawak habuan yang besar2 uuuu...hhhhh.Jadi sepjg hubby tak de aku pun ape lagi jadi pemalas la.....Barulah malam ni masak dapurku berasap iaitu masak hasil tangkapan yang dapat ...ehhhhhh macam nelayan la pulak .....dah lame membebel jadi layan gambar2 dibwh ni ye.


Inilah pelabuhan Kuale Perlis iaitu sebahagiannye tempat pemunggahan ikan yang dibawa balik dari laut.



Inilah hasil tangkapan my hubby.Hasil tangkapan tak berape banyak kali ni sbb Japan dilanda tsunami.Masa my hubby pegi tu tengahari baru diberitahu tsunami berlaku .alhamdulillah selamat semuanye...Cuma teringatkan Hana diJapan semoga selamat hendaknye.


Inilah rupenye ikan jenahak selalunye kalau dipasar dah siap dipotong.Balik tinggal masak shj

Sebenarnye my hubby ade juge bawe balik udang tapi tak lah banyak dalm 10 ekor .Hari tu dalam blog yang sudah , aku ada tunjukkan udang besor sms balik kg yang tui pancing kat kedai tapi yang ni my hubby sendiri pancing ,,,,besar punye......Udang besar kali ni aku masak masam manis.Kite layan resepinye.....Memang sedap rasenye fresh dan manis...


Yang ni tengah duk dalam kuali .Yang ni udang yang paling besar


Yang ni gambar yang dah siap dimasak

Udang Masam Manis

7 ekor udang
5 biji bawang kecik(mesin )
1 biji bawang besar(mesin)
Pes cili
4 sudu besar sos masam manis
2 btg serai
2 helai daun kari
Garam dan gula

Caranye

1.Goreng udang jangan terlampau lama
2.Panaskan minyak tumiskan bawang yang dimesin hingga wangi
3.Masukkan pes cili ,goreng hingga garing dan masukkan sos masam manis
4.Masukkan daun kari dan serai dan bahan perasa spt gula dan garam
5.Masukkan udang
6.Hidangkan

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...